روز جهاني ارتباطات

تبلیغات

تبلیغات

موضوعات

موضوعات

جستجو

جستجو

پیوندهای روزانه

پیوندهای روزانه

لینک دوستان

لینک دوستان

صفحات جانبی

صفحات جانبی

امکانات جانبی

امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 863
بازدید دیروز : 1811
بازدید هفته : 2674
بازدید ماه : 10467
بازدید کل : 1452059
تعداد مطالب : 673
تعداد نظرات : 119
تعداد آنلاین : 1

روز جهاني ارتباطات

با سلام و تبريك مبعث پيامبر  مهر و رحمت  محمد مصطفي (ص)

فردا  روز جهاني ارتباطات و مخابرات در شبكه راديوئي جوان از ساعت 9 الي 10 صبح ويژه برنامه اي  در برنامه كاوشگر جوان برگزار مي شود فركانس 88 مگا هرتز FM

 از همه دوستان و علاقمندان راديو آماتوري دعوت مي شود با حضور خود در اين برنامه و تماس يا پيام يا يا مراجعه به سايت و يا به هر طريق ممكن علاقه و ابراز وجود و تمايل و طرفداري و اشتياق خود را به راديو آماتوري به نمايش بگذارند

به اميد  شنيدن صداي گرم و ديدن پيام هاي شما عزيزان در اين برنامه

استقبال و علاقمندي و شركت در اين برنامه امكان تداوم آنرا مهيا ساخته و در پيشبرد و روشن شدن راديو اماتوري كمك فراوان خواهد كرد

با تشكر

عبدالحق


  • تاریخ ارسال : شنبه 26 ارديبهشت 1394 ساعت: 9:50
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

اولين و بهترين راديو اماتور آمريكا

 

 


  • تاریخ ارسال : شنبه 26 ارديبهشت 1394 ساعت: 9:44
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

اولين راديو آماتور

با اطلاعات موجود اولين راديوآماتور جهان پروفسور هيوز انگليسي است كه در سال 1879 سالها قبل از هرتز، ماركني و ديگران اولين فرستنده و گيرنده‌هاي راديويي تا حدود 200 متر برد را آزمايش نمود. ولي بطور عمومي ماركني مخترع راديو محسوب مي‌گردد كه در سال 1896 اولين سيستم راديويي را ثبت نمود و در سال 1897 برد حدود 14 كيلومتر سپس 140 كيلومتر را آزمايش نمود و با مخابره يك حرف مورس از انگلستان تا شمال كانادا (نيوفوندلند) در سال 1901 عصر راديو را عملاً آغاز نمود.


  • تاریخ ارسال : شنبه 26 ارديبهشت 1394 ساعت: 9:24
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

زندگي ماركوني

 

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گولیلمو مارکونی

 

متولد

۲۵ آوریل ۱۸۷۴
بولونیا

مرگ

۲۰ ژوئیه ۱۹۳۷ میلادی (۶۳ سال)
رم

ملیت

 ایتالیا

رشته فعالیت

مهندسی برق

دلیل شهرت

اختراع سیستم بی‌سیم تلگرافی یا همان رادیو

جوایز

مدال فرانکلین (۱۹۱۸)
جایزه نوبل فیزیک
مدال افتخار انجمن مهندسان برق و الکترونیک (۱۹۲۰)

گولیلمو مارکونی (به ایتالیایی: Guglielmo Marconi) (۲۵ آوریل ۱۸۷۴ - ۲۰ ژوئیه ۱۹۳۷) مهندس برق ایتالیایی و دریافت‌کننده جایزه نوبل بود که در گسترش سیستم بی‌سیم تلگرافی یا همان رادیو تاثیر بسیاری داشت. مارکونی رئیس [۱] و عضو شورای عالی فاشیستی ایتالیا بود.[نیازمند منبع]

محتویات

ابتدای زندگی

گوگلیلمو مارکونی در شهر بولونیای ایتالیا زاده شد. وی دومین پسر خانواده جوزپه مارکونی و آنی جیمسون که از خانواده‌های اشراف و متشخصین ایتالیا به شمار می‌رفتند، بود. مادرش آنی دختر آندرو جیمسون از نوادگان دافنه[۲] در وکسفورد[۳] ایرلند برای خود تاریخچه بزرگی خانوادگی داشت.

مارکونی به طور خصوصی درس خواند و تحصیلاتش را زیر نظر آموزگاران کارکشته ایتالیایی در بولونیا و فلورانس ادامه داد. به عنوان یک پسربچه علاقه زیادی به فیزیک و علوم الکترونیکی داشت و کارها و پژوهش‌های کسانی مانند ماکسول، هرتز و دیگران را بررسی و مطالعه می‌کرد.

در سال ۱۸۹۵ تجربیات و فعالیتهای آزمایشگاهی اش را در آزمایشگاه پدرش در پونتچیو[۴] شروع کرد جایی که اولین سیگنالها و نشانه‌های رادیویی تلگراف بی‌سیم را در فاصله یک و نیم مایلی مخابره کرد. در سال ۱۸۹۶ مارکونی تجهیزات آزمایشگاهی خود را به انگلیس آورد و در آنجا با سر ویلیام پریس[۵] مهندس الکترونیک اداره پست آشنا شد و بعد از یک سال حق ثبت امتیاز نخستین سیستم تلگراف بی سیم را دریافت کرد و این اختراع را به نام خود ثبت کرد.

تأسیس کمپانی مارکونی

یکی از دستگاه‌های فرستنده رادیویی مارکونی او با موفقیت تمام سیستم مخابره بی سیم خود را در لندن بین ایستگاه مخابراتی [۶] و بریستول[۷] در معرض نمایش گذاشت و در ژولای ۱۸۹۷ کمپانی تلگراف بی سیم و سیگنال[۸] &[۹] را با مسوولیت محدود تأسیس کرد. این شرکت در سال ۱۹۰۰ به کمپانی تلگراف بی سیم مارکونی تغییر نام داد. در همان سال سیستم بی سیم خود را در حضور مقامات دولتی ایتالیا در [۱۰] به معرض نمایش گذاشت. این نمایش در ایتالیا در فاصله ۱۲ مایلی انجام شد که رکوردی چشمگیر تا آن زمان بود.

در سال ۱۸۹۹ ارتباط تلگراف بی سیم میان دو کشور فرانسه و انگلیس برقرار شد. او ایستگاه‌های بی سیم ثابتی را در نیدلز،[۱۱] ایسل آو ویت،[۱۲] بورن موث[۱۳] و پس از آن در هاون هتل،[۱۴] پول[۱۵] و دورست[۱۶] ایجاد کرد. وی همچنین در سال ۱۹۰۰ شماره مشهور ۷۷۷۷ را برای امتیاز مخابرات بی سیم هم فرکانس را به نام خود ثبت کرد.

یک فرضیه با اثبات تجربی

در دسامبر سال ۱۹۰۱ او توانست فرضیه امواج رادیویی که تحت تأثیر چرخش زمین و در مدار آن قرار نمی‌گرفتند را اثبات کند. او با بیان این فرضیه اقدام به مخابره کردن اولین سیگنالهای امواج رادیویی در اقیانوس اطلس میان پولدهو،[۱۷] کورن وال[۱۸] و سنت جونز،[۱۹] نیوفوندلند به فاصله ۲۱۰۰ مایلی مخابره کرد.

سالهای ۱۹۰۲ تا ۱۹۱۲ او اختراعات دیگری را به ثبت رساند. در ۱۹۰۲ در طول سفر دریایی خود به فیلادلفیای آمریکا تأثیرات روشنایی روز و ارتباط مستقیم آن با ارتباطات و امواج بی سیم را کشف کرد و در همان سال امتیاز استاندارد امواج رادیویی شد ثبت نمود. این گیرنده برای سالهای طولانی یک الگوی استاندارد و جامع بود.

مخابره اولین پیام تلگرافی و امواج کوتاه

مارکونی به همراه همسر دوم و فرزندشان در دسامبر ۱۹۰۲ او اولین پیغام کامل تلگرافی را از ایستگاه‌هایی در گلاس بی،[۲۰] نووا اسکوشیا[۲۱] و پس از آن [۲۲] و ماساچوست به پولدهو[۲۳] مخابره شد. این آزمایش‌ها در سال ۱۹۰۷ در آیین گشایش نخستین سرویس بازرگانی آن سوی اقیانوس اطلس بین گالاس بی و کلیفدن[۲۴] ایرلند به اوج خود رسید.

این ماجرا پس از آن بود که نخستین سرویس همگانی تلگراف بی سیم در فاصله‌ای کوتاهتر میان باری در ایتالیا و مونته‌نگرو برقرار شد.

مارکونی در سال ۱۹۰۵ امتیاز آنتن هوایی رادیویی را نیز به نام خود ثبت کرد. در سال ۱۹۱۴ به عنوان ستوان ارتش ایتالیا و پس از آن درسال ۱۹۱۶ در سمت ناخدای ناوگان ایتالیایی و سرکرده آنان، در ارتش خدمت کرد.

در سال ۱۹۱۷ او عضو هیئت اعزامی ایتالیا به آمریکا بود و در سال ۱۹۱۹ به عنوان نماینده کنفرانس صلح پاریس شرکت کرد. او نشان افتخار ارتش ایتالیا را به خاطر خدمت صادقانه به ارتش این کشور در سال ۱۹۱۹ دریافت کرده و طی سالهای خدمت در ارتش به پژوهش در مورد امواج کوتاه ادامه داد و اولین آزمایش‌ها پیرامون این امواج را به طور عملی انجام داد، در سال ۱۹۲۳ با همکارانش در انگلیس به آزمایش روی این سری از امواج پرقدرت میان ایستگاه رادیویی پولدهو و قایق تفریحی مارکونی که در آتلانتا و مدیترانه بود پرداخت.

پیشنهادهای استفاده از این سیستم به معنای امپراتوری باشکوه ارتباطات بود که از سوی دولت انگلستان پذیرفته گشت و بدین ترتیب اولین ایستگاه ارتباطی میان انگلیس و کانادا در سال ۱۹۲۶ شکل گرفت و ایستگاه‌های بعدی متعاقباً در سالهای بعد اضافه شدند.

کشف امواج کوتاه

در سال ۱۹۳۱ مارکونی پژوهشهای گسترده خود را درباره انتشار گسترده امواج کوتاه از سر گرفت که نتیجه آن در سال ۱۹۳۲ در قالب اولین تلفن بی سیم که از امواج کوتاه الکترومغناطیسی بهره می‌برد ارائه داد که میان واتیکان رم و کستل گاندولفو،[۲۵] شهری که پاپ تابستان‌ها در آنجا مستقر بود بکار گرفته شد. دو سال بعد در سستری لوانته[۲۶] امواج کوتاه رادیویی که برای هدایت کشتی کشف کرده بود را در برابر نیروی دریایی به معرض نمایش گذاشت. او پس از این اختراعات، مدرک دکترای افتخاری دانشگاه‌های بسیاری را در سراسر اروپا کسب کرد و در مجامع جهانی جوائز و افتخارات زیادی را به نام خود ثبت نمود که از میان آنها می‌توان به جایزه نوبل با مشارکت فردیناند برون در فیزیک در سال ۱۹۰۹، نشان آلبرت از جامعه سلطنتی هنری،[۲۷] نشان جان فریتز،[۲۸] نشان کلوین[۲۹] و ... اشاره کرد.

او همچنین از طرف تزار روسیه نیز مفتخر به کسب عنوان شد و حتی از سوی سنت آن،[۳۰] پادشاه ایتالیا به لقب فرمانده ارشد نایل آمد. بسیاری دیگر نیز در همان زمان به استعداد و نبوغ او واقف بودند. در ۱۹۱۴ او در مجلس سنای ایتالیا به مقام سناتوری رسید و در انگلستان به عنوان یک نجیب زاده در [۳۱] به شهرت رسید و پس از آن در سال ۱۹۲۹ به عنوان موروثی مارچس[۳۲] دست پیدا کرد.

زندگی شخصی

در سال ۱۹۰۵ با بئاتریس اوبرین[۳۳] دختر بارون چهاردهم اینچیگوئین[۳۴] ازدواج کرد. ازدواجی که تا ۱۹۲۷ بیشتر دوام نداشت و در همان سال با کنتس بتزی-اسکالی[۳۵] از شهر رم پیمان زناشویی بست. مارکونی از ازدواج اولش یک پسر و دو دختر داشت و از همسر دومش فقط صاحب یک دختر شد. تفریح او در زمان فراغتش شکار، دوچرخه سواری و خودرورانی بود. وی در نهایت در ۲۰ ژوئیه ۱۹۳۷ در رم درگذشت.

تصورات نادرست

گولیلمو مارکونی رادیو را اختراع نکرد بلکه آنرا برای ارتباطات و بکارگیری عمومی گسترش داد.[۳۶] در تاریخ از شخص خاصی به عنوان مخترع رادیو نام برده نشده‌است.

پانویس

^ در زبان ایتالیایی ترکیب gli «لیی» تلفظ می‌شود.

 


  • تاریخ ارسال : شنبه 26 ارديبهشت 1394 ساعت: 9:21
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

ماركوني

زندگینامه گوگلي المو ماركوني مخترع راديو
ملیت : ایتالیا - قرن : 19
گوگلي المو ماركوني مخترع راديو در سال 1874 در شهر بولوني ايتاليا به دنيا آمد. او از خانواده‌اي مرفه بود و معلمان و مربيان خصوصي تعليم و تربيت او را به عهده داشتند.ماركوني در سال 1894 و به سن بيست سالگي مطالبي درباره آزمايش‌هاي انجام شده توسط هنريش هرتز خواند. آن آزمايشات به وضوح وجود امواج نامرئي الكترومغناطيسي را كه با سرعتي معادل سرعت نور در فضا حركت مي‌كردند، نشان داده بود.


بلافاصله اين فكر براي ماركوني پديد آمد كه مي‌توان بدون استفاده از سيم از اين امواج براي فرستادن علائمي به فواصل دوردست بهره گرفت. اين امر امكاناتي را براي ارتباطات فراهم مي‌كرد كه در استفاده از تلگراف با سيم ميسر نبود. از جمله اينكه با اين روش ارسال پيام‌ها براي كشتي‌هاي در حال حركت در درياها ممكن مي‌شد.


تا سال 1895 تنها با يك سال تلاش ماركوني موفق شد وسيله لازم براي اين كار را بسازد. در سال 1896 ماركوني وسيله مزبور را در انگلستان به نمايش گذاشت و توانست اولين امتياز انحصاري اختراع خود را دريافت نمايد. ماركوني سريعاً يك شركت تأسيس كرد و در سال 1898 اولين راديوگرام (ماركوني گرام) ارسال شد.


سال بعد او توانست پيام‌هاي بي‌سيم را به آن سوي كانال مانش بفرستد. با اينكه در سال 1900 مهمترين امتياز خود را دريافت نمود ولي همچنان به كار خود ادامه داد و براي بهبود و تكميل اختراع خود تلاش كرد. در 1901 او موفق شد يك پيام راديو به آن سوي اقيانوس اطلس، از انگلستان به نيوفونلند، بفرستد.
اهميت اين اختراع جديد در يك حادثه غم‌انگيز به خوبي آشكار گرديد. در سال 1909 كشتي «اس.اس.ريپوبليك» در تصادفي صدمه ديد و غرق شد. از طريق پيام‌هاي راديويي كمك خواسته شد و تمام سرنشينان كشتي بجز 6 نفر نجات يافتند. در همين سال ماركوني به خاطر اختراعش برنده جايزه نوبل شد. در سال بعد ماركوني موفق شد پيام‌هاي راديويي را از ايرلبند به آرژانتين، يعنی مسافتي بالغ بر شش هزار مايل بفرستد.


تمام اين پيام‌ها با روش خط و نقطه (مورس) فرستاده شده بود. اينك مشخص گرديد كه صدا را نيز مي‌توان به وسيله راديو منتقل كرد. ولي اين كار تا سال 1915 عملي نشد.انتشارات راديويي در مقياس تجاري تنها در اوايل دهه 1920 آغاز گرديد ولي پس از آن خيلي زود توسعه يافت و همگاني شد.


اختراعي كه حقوق انحصاري آن فوق‌العاده با ارزش بود بدون ترديد برخي درگيري‌هاي حقوقي و قضايي را برمي‌انگيخت. اما تمام اين مرافعات و دادخواهي‌ها با رأي صريح دادگاهها در سال 1914 مبني بر حق اولويت ماركوني به خاموشي گراييد.
در سال‌هاي بعد ماركوني تحقيقات مهمي در باب موج كوتاه و مخابرات مايكروويو انجام داد. او در سال 1937 در شهر رم درگذشت.


از آنجا كه ماركوني تنها به عنوان يك مخترع معروف مي‌باشد بديهي است كه تأثير او نيز مناسب با اهميت راديو و تبعات مستقيم آن خواهد بود. (ماركوني تلويزيون را اختراع نكرد اما اختراع راديو گامي مهم براي اختراع تلويزيون بود و بنابراين منصفانه خواهد بود اگر قسمتي از اعتبار اختراع تلويزيون به ماركوني داده شود). روشن است كه ارتباطات بي‌سيم در دنياي نوين از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.


در انتقال اخبار براي سرگرمي و تفريح، مقاصد نظامي، تحقيقات علمي و انجام وظايف و بسياري موارد مقاصد ديگر از بي‌سيم استفاده مي‌شود. اگر چه براي برخي موارد مي‌توان از تلگراف، كه نيم قرن قبل اختراع شده بود، استفاده مشابهي كرد اما در بسياري از موارد راديو بي‌رقيب است و چيزي را نمي‌توان جانشين آن كرد. با استفاده از آن مي‌توان با اتومبيلهاي در حال حركت، كشتي‌ها در درياها و هواپيماهاي در حال پرواز و حتي سفينه‌هاي فضايي ارتباط برقرار كرد.


اختراع راديو بسيار مهمتر از اختراع تلفن مي‌باشد. پيامي كه با تلفن فرستاده مي‌شود با راديو نيز مي‌توان ارسال كرد در حالي كه با راديو مي‌توان با نقاطي ارتباط برقرار كرد كه امكان تماس تلفني وجود ندارد.

با توجه به اين نكته و از آنجا كه ارتباط بي‌سيم بسيار مهمتر از ارتباط تلفني است ماركوني در رده‌اي بالاتر از گراهام‌بل قرار مي‌گيرد. اگر اديسون كمي بالاتر از ماركوني قرار داده شد به اين دليل است كه او صاحب اختراعات متعدد و زيادي بود هر چند هيچ‌كدام از آنها به تنهايي اهميت و ارزش راديو را نداشتند.


از آنجا كه راديو و تلويزيون تنها قسمت كوچكي از موارد استفاده عملي از كارهاي نظري ماكسول وفاراده مي‌باشد بنابراين منصفانه است كه ماركوني پايين‌تر از آن دو تن قرار داده شود. اما با توجه به اينكه معدودي از بهترين چهره‌هاي سياسي تأثيري مشابه به تأثير ناركوني بر جهان داشته‌اند بنابراين ماركوني را بايد سزاوار و شايسته رده بالايي در اين فهرست دانست.

منبع:rasekhoon.net

 


  • تاریخ ارسال : شنبه 26 ارديبهشت 1394 ساعت: 9:17
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

اختراع راديو

ماجراي اختراع راديو

از آزمايش موفقيت آميز هاينريش هرتس در سال ۱۸۸۸ مبني بر وجود و امکان ارسال و دريافت امواج راديويي تا زمان اختراع اولين راديوي واقعي، پله هاي پيشرفت يکي يکي طي شدند. آگوستو ريگي، فيزيکدان ايتاليايي، کار هرتس را فراتر برد و ثابت کرد که ارتعاش هاي الکتريکي و نوري هر دو از يک ماهيت هستند. در همان سال ۱۸۸۸دانشمند ديگري به نام تميستوکل کالزکي _ اونستي با اين باور که تخليه الکتريکي ناشي از آشفتگي هاي جوي بر براده هاي آهن اثر مي گذارد، يک تيوب(يا لامپ الکتروني) ساخت که اليور لاج در سال ۱۸۹۴ نام«کوهرر»(coherer) را بر آن نهاد و قدرت دريافت امواج هرتسي را به کمک آن افزايش داد. کار بعدي را الکساندر پوپوف روسي انجام داد. او اولين چيزي را که مي شود نام آنتن را به آن اطلاق کرد، با يک ميله فلزي قائم و اتصال آن به کوهرر لاج براي گرفتن و دريافت آشفتگي هاي جوي، برپا کرد. اختراع اين ابزارها سرانجام به گوگليلمو مارکوني امکان داد تا کشف تاريخي اش را به انجام برساند. او دريافت که امواج الکترومغناطيسي مي توانند بين دو نقطه که با مانعي از هم جدا شده اند، منتقل شوند. اين کشف سرمنشاء ساخت اولين فرستنده/گيرنده راديويي بود. او اولين آزمايش ارسال و دريافت امواج راديويي را در سال ۱۸۹۵ در ايتاليا انجام داد. در سال ۱۸۹۹ او توانست اولين سيگنال بي سيم را در عرض آبراهه انگليس منتقل کند.

دو سال بعد، در ۱۲ دسامبر ،۱۹۰۱ حرف«S» را که از انگلستان به نيوفاوندلند مخابره شده بود، دريافت کرد. اين اولين پيام راديوتلگرافي بود که با موفقيت بين دو سوي اقيانوس اطلس منتقل شده بود. به اين ترتيب، اولين آزمايش هرتس که با فاصله ۵/۱ متر بين گيرنده و فرستنده انجام شده بود، سرانجام به صدها کيلومتر رسيد و«راديوتلگرافي» يا ارسال و دريافت امواج راديويي بين نقاط مختلف، به واقعيت پيوست. اما با اين که اغلب مارکوني را مخترع راديو مي دانند، واقعيت آن است که نيکلاتسلا فيزيکدان آمريکايي زودتر از او به موفقيت دست يافته بود و اگر چند بدشانسي پياپي نبود، نام او به عنوان مخترع راديو در اداره ثبت اختراعات آمريکا به ثبت مي رسيد. گر چه سرانجام اين کار چند ماهي پس از مرگ او انجام شد. در سال ۱۸۹۵ در حالي که تسلا آماده مي شد يک سيگنال را به فاصله ۵۰ مايلي ارسال کند، آتش سوزي آزمايشگاهش کار را نيمه تمام گذاشت. در عين حال، او در سال ۱۸۹۷ درخواست ثبت اختراعات خود را تحويل اداره مربوطه کرد که در سال ۱۹۰۰ پذيرفته شد. تسلا دستگاه هايي ساخته و ابداعاتي انجام داده بود که مارکوني از همان ها براي تکميل راديوي خود استفاده کرده بود. اولين درخواست مارکوني در ۱۰ نوامبر ۱۹۰۰ به اداره ثبت اختراعات آمريکا داده شد اما پذيرفته نشد. طي سه سال بعد نيز مرتب درخواست هاي او به دليل آن که اختراعات تسلا و ديگران مقدم بر کار او بوده است، رد مي شد. اما«شرکت تلگراف بي سيم مارکوني» در سال ۱۹۰۰ شروع به شکوفايي در بازار بورس کرد و هر سهم آن از ۳ دلار به ۲۲ دلار رسيد، گر چه اين رشد به ارتباطات پشت پرده خانواده مارکوني هم بي ارتباط نبود. حتي اديسون در شرکت مارکوني سرمايه گذاري کرده بود و به او مشاوره مهندسي مي داد. در سال ۱۹۰۴ اداره ثبت اختراعات آمريکا تصميم هاي قبلي خود را ناديده گرفت و امتياز اختراع راديو را به نام مارکوني ثبت کرد. گر چه دليل اين تصميم هيچ گاه آشکار نشد، اما سرمايه هاي هنگفت بانکي شرکت مارکوني يکي از دلايل محتمل اين تصميم به نظر مي رسد. تسلا شايد زياد ناراحت نمي شد اگر ماجرا در همين حد باقي مي ماند، و البته آن قدر درگير مشکلات ديگر بود که فرصتي براي پي گيري آن نداشت. اما وقتي جايزه نوبل سال ۱۹۱۱ را به مارکوني دادند، خون تسلا به جوش آمد. او در سال ۱۹۱۵ به دليل استفاده بي اجازه از امتياز انحصاري ابداعات خود، از شرکت مارکوني شکايت کرد اما وضعيت مالي اش به او اجازه نداد تا شکايت خود را دنبال کند و در برابر اين شرکت عظيم بايستد. تنها سال ها بعد در ۱۹۴۳ بود که سرانجام دادگاه عالي امتياز اختراع راديو را که به شماره ۶۴۵.۵۷۶ به نام تسلا به ثبت رسيده بود، معتبر شمرد و مارکوني را از دور خارج کرد. البته اين راي دليلي تقريباً خودخواهانه داشت: شرکت مارکوني از دولت آمريکا به خاطر استفاده از امتيازهاي انحصاري خود در جنگ جهاني اول شکايت کرده بود و دادگاه به سادگي با دادن امتياز به نام تسلايي که حالا مرده بود و از ابتدا هم اولويت و حق با او بود، شکايت شرکت مارکوني را از موضوعيت انداخت.
 
نويسنده: علي اکبر قزويني
منبع: روزنامه شرق

   


  • تاریخ ارسال : شنبه 26 ارديبهشت 1394 ساعت: 9:13
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

نامه رگولاتوري

يادش بخير

استاد و عزيزمان آقاي مهندس بهمني هر كجا هست خداوند توفيقش بدهد و سلامت و عاقبت بخير باشد

 


  • تاریخ ارسال : پنج شنبه 24 ارديبهشت 1394 ساعت: 15:17
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

web sdr

با سلام و تبريك ايام پربركت بعثت رسول اكرم صلي الله

اين ادرس گيرنده اينترنتي دانشگاه اوتونت هلنده

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

 اينم خود گيرنده است

 

 

اين پهناي باند اچ اف در ساعت 11 بعد از ظهر بوقت ايران در هلند و دانشگاه تونتو و انتن هم يك انتن ميني ويپ مي باشد

 


  • تاریخ ارسال : پنج شنبه 24 ارديبهشت 1394 ساعت: 15:5
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

اخبار محصولات جدید

با سلام

در صورت علاقه دوستان می شود اخرین اخبار محصولات بازار رادیو را در سایت آورد بشرط علاقه و توجه دوستان


  • تاریخ ارسال : سه شنبه 22 ارديبهشت 1394 ساعت: 18:43
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

hamsphare contest

با سلام و تبريك زاد روز اميرالمومنين علي ابن ابيطالب

امروز در سايت  هامس فر مسابقه و كانتست و روز ماي دي برگزار مي شود

علاقمندان بشتابند


  • تاریخ ارسال : شنبه 12 ارديبهشت 1394 ساعت: 9:30
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

تاريخ راديو

باسلام

مطلب جالبي در مورد راديو بود لذا جهت اطلاع علاقمندان و دوستان مطرح مي شود:

www.etesalkootah.blogfa.com/post/80/


  • تاریخ ارسال : جمعه 11 ارديبهشت 1394 ساعت: 16:22
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

راديو ديجيتالي ساخت ايران

  • 3548

با سلام و  تبريك ايام پربركت مولود كعبه مولي الموحدين علي ابن ابيطالب

برابر اعلام مهندس قنبري راديوي ديجيتالي ايشان مطابق استاندارد درجه 3 و باند و توان مجاز 850 هزار تومان مي باشد

با تشكر مجدد از زحمات ايشان و آرزوي موفقيت روز افزون و حمايت دوستان و علاقمندان راديو آماتوري از  ايشان


محصول جديد مهندس قنبري

باسلام و ارزوي موفقيت و سلامتي دوستان

(محصول جدید سال 94)

Amateur HF Transceivers

دستگاه Multi SSB با مشخصات زير، جهت ارايه به دارندگان پروانه راديوآماتوري وفقط با سفارش قبلي موجود ميباشد :

-     قابل ارايه از 1 الي 9 باند HF در فركانسهاي راديوآماتوري .   

-    قابل عرضه در سه باند 40، 15 و 10 متربرابر با 7 ، 21 و28 مگاهرتز با قدرت خروجي 20 وات مطابق با مقررات سازمان تنظيم مقررات وارتباطات راديويي براي اشخاص داراي پروانه درجه 3

-   قابل ارايه در قدرتهاي 20 ، 30 و100 وات بسته به قدرت خروجي مندرج در پروانه راديوآماتوري وسفارش.

-     داراي ورودي كليد مورس براي كار درمود CW

-    داراي ورودي و خروجي براي كارت صوتي كامپيوتر جهت كار در مود ديجيتال  (طبق سفارش).

داراي DDS پيشرفته با ثبات بسيار بالا براي تنظيم فركانس بصورت خيلي دقيق (از 1 هرتز به بالا) با مشخصات زير:

-    داراي قابليت كار در دو فركانس SPLIT و دوبل VFO

-    داراي 20 حافظه.

-    قابليت تنظيم فركانس با گامهاي 1 هرتز الي 1 مگاهرتز ورنج 500 كيلوهرتز الي 30 مگاهرتز

-    قابليت تنظيم فركانس دقيق جداگانه براي گيرنده RIT

-    قابليت قفل كليدها.

-    قابليت برنامه ريزي براي فركانسهاي مياني مختلف.

-    داراي نشانگر 2 در16 LCD

دارندگان پروانه معتبر راديوآماتوري جهت سفارش از طريق ايميل با ما تماس بگيرند  .

 

info@ephamshop.com
ephamshop@yahoo.com


  • تاریخ ارسال : یک شنبه 6 ارديبهشت 1394 ساعت: 21:38
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

web sdr

 ادامه ليست اسامي ايستگاهها در ادامه مطلب:

 


  • تاریخ ارسال : چهار شنبه 2 ارديبهشت 1394 ساعت: 23:56
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,
ادامه مطلب
ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      پشتيباني آنلاين

      پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين
        آمار

        آمار

          آمار مطالب آمار مطالب
          کل مطالب کل مطالب : 673
          کل نظرات کل نظرات : 119
          آمار کاربران آمار کاربران
          افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
          تعداد اعضا تعداد اعضا : 90

          آمار بازدیدآمار بازدید
          بازدید امروز بازدید امروز : 863
          بازدید دیروز بازدید دیروز : 1811
          ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 86
          ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 181
          آي پي امروز آي پي امروز : 288
          آي پي ديروز آي پي ديروز : 604
          بازدید هفته بازدید هفته : 2674
          بازدید ماه بازدید ماه : 10467
          بازدید سال بازدید سال : 66357
          بازدید کلی بازدید کلی : 1452059

          اطلاعات شما اطلاعات شما
          آی پی آی پی : 3.235.199.19
          مرورگر مرورگر :
          سیستم عامل سیستم عامل :
          تاریخ امروز امروز :
          خبرنامه

          خبرنامه

            براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



            آخرین نطرات کاربران

            آخرین نطرات کاربران

              AECAEC - درود
              استاد ممنون خیلی خوب و عالی - 1400/10/23
              پرویز مهرزادپرویز مهرزاد - سلام درود جناب عبداحق عزیز بسیار خوشحالم که وب سایت شما با مطالب مفید وعالی فعال شده است.
              پاسخ:باسلام و تشکر از لطف و مرحمت شما دوست عزیز و گرامی - 1400/8/28
              پرویز مهرزادپرویز مهرزاد - سلام ودرود استاد عبدالحق عزیز بسیار خوشحالم که سایت جنابعالی بامطالب جدید وعالی دوباره فعلیتش را شروع نموده است.
              پاسخ:با سلام تذکر بجا و بموقعی بود بسیار متشکرم - 1400/8/28
              ایزدیایزدی - یه مشکلی داره این طرح. کل سلف ها با هم 12. 7 میکرو میشه که با خازن 270 پیکو، فرکانس مرکزی فیلتر 2.7 مگا هرتز می شه. کمترین سلف هم (0.1 میکرو) با همون خازن 270 پیکو 30 مگاهرتز رو رد می کنه. بنا بر این نیازی به خازن های دیگه نیست. دوستان دیگه نظرشون چیه.
              پاسخ:باسلام و تشکر کل خازن ها و سلفها برای فرکانس 1800کیلو که ابتدای باند رادیو اماتوری است کم است و بسختی تنظیم می شود اما برای 3500 بله زیاد است - 1399/8/24
              هومنهومن - سلام .علت استقبال نکردن در خور توجه همین نا واردیست .این مطلب بسیار گنگ و پر از اشتباه هست
              پاسخ: سلام بنده هم ضمن تائید نظر شما درخواست می کنم مطلب کامل تر و بهتر و درست تر را بفرمائید بنده بنام خودتان درج و منتشر نمایم
              پاسخ:https://t.me/joinchat/AAAAAEJj30AwLGIyi_UQ3g مدارات لامپی - 1396/12/17
              علیعلی - سلام شما مکتبی و انقلابی هستید درسته ؟
              پاسخ: سلام بهیچ عنوان و تقریبا هیچ جائی من چنین ادعائی نکرده ام اما این همه شهید و زخمی و جانباز و اسیر و زحمت و فعالیت برای حفظ انقلاب و سرزمین عزیزمان ایران خیلی حرام لقه گی و بی اصل و نصبی می خواهد که چشم خودرا ببندیم و از این اب و خاک حمایت و به این مردم عشق نورزیم حالا شما اسم انرا هرچه دوست دارید بگذارید نظرتان محترم است - 1396/12/17
              هومنهومن - سلام
              بنده یکی از علاقمندان لامپ هستم . و 10 سال اخیر را بر روی مدارات لامپی کار کردم .با سرچ اینجا را پیدا کردم .می خواستم ببینم در زمینه مخابرات فعالیت لامپی در ایران هست ؟
              این مطلب راجب لامپ واقعا توجه مخاطب علاقمند را جلب می کند ؟
              من فکر می کنم نویسنده اصلا راجب لامپ حس خوبی ندارد .عذر خواهی می کنم
              پاسخ:سلام دوست عزیز از صراحت و فصاحت بیان شما خوشحالم مطلبتان راجع به نویسنده مطلب لامپ کمی کم لطفی و شاید سخت گیری در بر دارد نویسنده مطلب استاد عاملی بزرگ رادیو اماتوری ایران هستند و مطلب را بی اندازه ساده و اسان گفتند چون اکثر جوانها از لامپ و ولتاژ کار ان وحشت داشته و تقریبا هیچ نمی دانند اما ظاهرا شما در مورد لامپ مطلع و ازموده هستید لذا برخود نگیرید شما هم اگر در مورد لامپ و یا مطالب استاد عاملی نقد و نظری دارید بسیار خوشحال می شوم مکتوب بفرمایید تا در همان بخش یا در بخش جدید بنام خودتان منتشر شود
              پاسخ:https://t.me/joinchat/AAAAAEJj30AwLGIyi_UQ3g - 1396/12/16
              سعیدیسعیدی - سلام استاد بنده بی جواب ماندم
              پاسخ:با سلام و پوزش از تاخیر طبق تجربه دوستان این مدار به دلیل نامرغوب بودن قطعات نو موجود در بازار معمولا در ابتدا کار نمی کند لذا بتوصیه استاد عاملی بهنر است از قطعات اوراقی رادیو و ضبط ها استفاده شود قطعات معمولا در گیر این رادیو ابتدا ای سی سویچ یا کلید زنی است که یک مدل خاصش برای مدار مناسب است و مدلهای دیگر فرکانس کار و ولتاژشان مناسب نیست درمورد ای سی مدولاتور و دمدولاتور 3028 این ای سی هم بشدت مورد شک و شبهه است در موردی باتعویض 5 عدد ای سی دو عدد که بهتر بود در مدار بکار گرفته شد لذا بهترین روش استفاده از مرحله مرحله و گام بگام کار کردن رادیو است ضمن انکه اگر فرستنده کار بیفتد گیرنده هم کار خواهد کرد و بالعکس لذا شما می توانید مدار را از میکروفون در حالت فرستنده یا بلندگو در حالت گیرنده شروع نمایید و اگر مسیر سیگنال جدا باشد در نقشه شما می توانید از تقویت صدا شروع کرده و به دمدولاتور رفته و سپس به فیلتر و بعد میکسر وی اف او و در اخر به فیلتر تنظیم باند بروید و حد اکثر سیگنال و حساسیت را بدست اورید پس فیلتر های رادیویی یا بقول شما توکو ها قسمت اخر تنظیم و تعقیب مدارتان است اگر شد برای اطلاع شما و سایر دوستان مدار را در حالت گیرنده و فرستنده جدا اراعه خواهم داد یا با رنگ مسیر سیگنال را جدا می کنم که راحت تر باشد اگر شما عضو تلگرام هستید در یکی از گروه های رادیو اماتوری بیایید و مستقیما با دوستان سازنده و استفاده کننده رادیو تماس گرفته راهنمایی شوید اگر نه ادرس ایمیلتان را بدهید تا راهنمای مونتاژ را برایتان بفرستم
              پاسخ:http://py2ohh.w2c.com.br/trx/ararinhamontagem/montandoararinha.htm
              راحل مونتاژ و تست مدار است - 1396/11/5
              سعیدیسعیدی - با سلام خدمت استاد بزرگوارم
              استاد بنده برزیلی رو ساختم ولی نتونستم موفق بشم صدایی دریافت نکردم توکو هارو هم که میچرخونم انگار بی اثر هست .امکان داره این سه تا آیسی مورد داشته باشن؟ از ایران میکرو خریدم
              ممنون میشم راهنمایی بکنید
              پاسخ: سلام خیلی از دوستان برای ای سی ها سوکت گذاشتند چون معمولا بار اول مدار کار نمی کند و این ای سی ها بدلایل مختلف مشکل دارند
              پاسخ: ضمنا شما کدام شهر هستید و اگر علاقمندید با گروههای تلگرامی کار کنید یا ایمیلتونو بفرمایید کمی توضیحات بفرستم - 1396/9/10
              سعید سعید - با سلام استاد
              تو مدار برزیلی یه رله داریم این کارش چیه ؟ مثلا اگر رله فعال بشه چی میشه؟ یه کلید جا گذاری شده براش .
              تو قسمت ورودی موج vfo به 7358 یه cwkeyزده به پایه 3 همین آیسی برای چیه؟
              ce keyسرچ کردم کلید مورس آمد میشه توضیح بفرمایید ممنون میشم .
              پاسخ:با سلام هنگام فشردن کلید PTT روی میکروفون پایه دوم سیم پیچ رله موجود در مدار زمین شده و سر دیگر این رله به مثبت باطری وصل است باعث عملکرد رله شده و لذا دوکنتاکت ان عمل کرده یکی ورودی گیرنده را بزمین وصل می کند تا امواج فرستنده وارد گیرنده نشده و اسیب نرسانند کنتاکت دیگر رله هم ولتاژ مثبت تغذیه را که در حالت معمولی به خط مثبت گیرنده وصل است قطع و خط مثبت فرستنده را فعال می کند +tx cw key بله کلید مورس است که برای کاردر حالت مورس مولد موج جدا داشته که بجای میکروفون کار کرده و سیگنال را ارسال می کند - 1396/4/26

              درباره ما

                به وب سایت من خوش امدید در این مقوله علاقمندم اطلاعاتی از رادیو اماتوری که در ذهن داشته و در حال پاک شدن هستند را یادآوری و بهمراه عکس و مطلب جهت اطلاع علاقمندان درج و در این زمینه هر گونه همکاری و اعلام نظر و بیان ایرادات مزید بر منت خواهد بود.

              کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به *** خاطرات راديو آماتوري *** بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
              قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف