معرفی میکروکنترلر

تبلیغات

تبلیغات

موضوعات

موضوعات

جستجو

جستجو

پیوندهای روزانه

پیوندهای روزانه

لینک دوستان

لینک دوستان

صفحات جانبی

صفحات جانبی

امکانات جانبی

امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 60
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 6680
بازدید ماه : 16026
بازدید کل : 1473171
تعداد مطالب : 673
تعداد نظرات : 119
تعداد آنلاین : 1

معرفی میکروکنترلر

http://www.centralclubs.com/pic16f84-t47611.html

معرفی میکروکنترلر PIC16F84

توسط robotic » دوشنبه 1 مهر 1387 20:56

يك ميكرو كنترلر چيست؟

ميكرو كنترولر در واقع يك كامپيوتر تك تراشه اي ارزانقيمت ميباشد . كامپيوتر تك تراشه اي بدين معني است كه كل سيستم كامپيوتر در داخل تراشه مدار مجتمع جاي داده شده است . نخستين ويژگي ميكروكنترلر قابليت ذخيره سازي و اجراي برنامه است ( كه مهمترين ويژگي آن به شمار ميرود) . ميكرو كنترلر داراي يك CPU (واحد پردازشگر مركزي ) ، حافظه RAM  ، حافظه ROM  ، خطوط I/O  ، (خطوط ورودي و خروجي ) ، درگاهاي سريال و موازي و زمان سنج است و برخي اوقات نيز شامل ادوات جانبي نظير مبدل A/D (مبدل آنالوگ به ديجيتال ) و مبدل D/A (مبدل ديجيتال به آنالوگ ميباشد .

چرا از ميكروكنترلر استفاده ميشود ؟

همان گونه كه قبلا توضيح داده شد ميكروكنترلر ها ، كامپيوتر هاي ارزانقيمت هستند . قابليت ذخيره سازي و اجراي برنامه هاي منحصر به فرد ، موجب شده است تا ميكرو كنترلر ها بسيار انعطاف پذير شوند . به عنوان مثال شخص ميتواند ميكروكنترلر را به گونه اي برنامه ريزي كند كه بر اساس شرايط از پيش تعيين شده (وضعيت خطوط ورودي و خروجي )، تصميم گيري نمايد . قابليت انجام عمليات رياضي و منطقي موجب شده است تا ميكرو كنترلر بتواند عملكرد مدارهاي منطقي پيچيده و مدارهاي الكترونيكي را تقليد كند.

برنامه هاي ديگر ميتوانند موجب شوند كه ميكرو كنترلر مشابه يك مدار در شبكه عصبي و يا به صورت يك كنترل كننده با منطق فازي عمل كند . ميكروكنترلر ها وظيفه هوش مصنوعي را در دستگاهاي مربوط به "حسابهاي هوشمند " در فروشگاهها بر عهده دارند.

آينده الكترونيك مختص ميكرو كترلر ها ميباشند :

اگر به مجله هاي الكترونيكي كه در كشورمان و در ساير كشورها چاپ ميشوند توجه كنيد مقاله هايي را مشاهده خواهيد كرد كه در طراحي مدارهاي آنها به طور مستقيم و يا به صورت تركيبي از ميكروكنترلر ها استفاده شده است . ميكروكنترلر ها به دليل انعطاف پذيري زيادي كه دارند با صرف هزينه اندك ميتوانند قدرت زياد ، كنترل و انتخابهاي مختلفي را ارائه كنند . به همين دليل است كه مهندسين الكترونيك و افرادي كه علاقه مند به كارهاي الكترونيكي هستند برنامه ريزي ميكروكنترلر ها را فر ميگيرند تا از مزاياي ميكروكنترلر ها در مدارات خود بهره ببرند و سطح كيفي مدار خود را در حد بالايي حفظ كنند .

اگر دستگاهاي الكترونيكي خانگي را بررسي كنيد خواهيد ديد كه از ميكروكنترلر ها تقريبا در تمامي آنها استفاده شده . اين نيز دليل ديگري براي آشنايي با ميكروكنترلر هاست .

سير تكاملي ميكرو كنترلر ها :

اولين ميكزوكنترلر ها در اواسط دهه 1970 ساخته شدند . اين ميكروكنترلر ها در ابتدا پردازنده هاي ماشين حساب بودند كه داراي حافظه برنامه كوچكي از نوع Rom   ، حافظه داده بسيار محدود از نوع RAM  و تعدادي درگاه ورودي خروجي بودند.

با توسعه فناوري سيليكن ، ميكروكنترلرهاي 8 بيتي قويتري ساخته شدند در اين ميكرو كنترلرها علاوه بر بهينه شدن دستور العمل ها تايمر/ شمارنده روي تراشه ، امكانات وقفه و كنترل بهينه شده خطوط I/O   نيز به آنها اضافه شده است.

خانواده 8051 در اوايل دهه 1980 توسط شركت اينتل معرفي گرديد و از آن زمان 8051 به عنوان يكي از محبوبترين ميكروكنترلر ها بوده و بسياري از شركت هاي ديگر نيز به توليد آن اقدام كردند . امكاناتي نظير مبدل آنالوگ به ديجيتال ، حجم نسبتا بزرگ از حافظه برنامه و حافظه داده ، مدولاتور عرض پالس (PWM)  در خروجي ها و حافظه فلش كه امكان پاك كردن و برنامه ريزي مجدد آن توسط سيگنال هاي الكتريكي وجود دارد ،در آن تعبيه شده است .

با توجه به اهميت و گسترش روز افزون كاربردهاي ميكرو كنترلر ها و محدوديت هائي كه ميكرو كنترلر ها ي خانواده MCS51 ايجاد ميكرد . شركت Microchip  نسل جديدي از ميكرو كنترلر ها با عنوان PIC  به بازار عرضه كرد . با توجه به قابليت بسيار زياد اين ميكروكنترلرها ، به سرعت مورد استقبال قرار گرفت و تحول بزرگي در استفاده از ميكروكنترلر ها ايجاد كرد .

كلمه PIC سرنام كلمات Programmable Interface Controller ميباشد كه شركت Microchip Technology  آن را به عنوان علامت تجاري بر گزيده و از آن براي مشخص كردن ميكرو كنترلر هاي خود استفاده ميكند

ميكروكنترلرهاي خانواده PIC از معماري هاردوارد استفاده ميكنند . اين بدان معنا است كه كل حافظه به دو قسمت تقسيم شده است  . كه عبارتند از : حافظه داده و حافظه برنامه .

مزيت اين معماري آن است كه ميتوان به هر دو بخش حافظه در يك دستورالعمل دسترسي داشت  .

اغلب PIC  ها داراي سه بلاك حافظه داخلي ميباشند :

۱_ Data memory  : كه اين حافظه به Bank0 و Bank1 و ... تقسيم ميشوند .هر بانك شامل حافظه RAM  معمولي (general purpose register) و ريجيستر هاي مخصوص (status,intcon,option,…) مي باشد.

2_ Eeprom memory  : يكي از تفاوت هاي اصلي ميكروهاي گذشته مثل سري 8051 با PIC و AVR  ، همين حافظه ميباشد. اين حافظه تقريبا بينابين RAM  و ROM   از نظر كاربرد ميباشد . اين  حاظه به صورتي است كه ميتوان در حين برنامه نويسي ، اطلاعات را در آن ذخيره يا پاك  كرد (RAM) واطلاعات آن در صورت قطعي برق نيز پاك نمي شود (ROM) . نسيت به  RAM  و ROM  داراي سرعت به مراتب پايين تر ميباشد .

3_Program memory  : برنامه اي كه توسط كاربر نوشته ميشود . در اين حافظه LOAD ميشود . به عنوان مثال PIC16F877 (40 پين) داراي پروگرام كانتر 13 بيتي براي آدرس دهي كردن Flash program memory به حجم (8k*14bit) ميباشد .

PIC ها از لحاظ نوع Program memory  به 4 دسته تقسيم ميشوند .

1) Flash Program Memory

مزيت اين گونه PIC ها سرعت نسبتا بالاي خواندن اطلاعات از ROM و درنتيجه سرعت بالاتر اجراي عمليات ميباشد . حافظه هاي فلش موجب گرديده تا سرعت اجراي برنامه از 12 كلاك در 8051 به 4 كلاك در PIC و 1 كلاك در AVR كاهش يابد .

خانواده هايي كه نام IC داراي F باشد داراي اين گونه حافظه ميباشند (مانند 16F84 , 16F877.....) .

2) Eprom program memory

خانواده هايي كه نام IC داراي C يا CE باشد.(16C84)

3)Rom Program Memory

خانواده هايي كه نام IC  داراي CR باشد (16CR84)

4) Eeprom Program Memory

همچنين بعضي از PIC ها نيز داراي رنج ولتاژي گسترده ميباشند كه داراي مشخصه Lدر نام  IC  مي باشد.(PIC16LF84)


ما در اين  بيشتر در مورد ميكروهاي نوع اول بررسي ميكنيم ( يعني همان Flash Program Memory ها).

در بحث آينده در مورد ويژگي هاي PIC 16F84  صحبت خواهد شد و ولي قبل از آن توصيه ميكنم به DATA SHEET اين IC مراجعه كنيد و خودتان اطلاعاتي را در مورد آن كسب كنيد  .

در صفحه اول Data Sheet شماي كلي و وضعيت پايه ها و ويژگيهاي كلي نوشته شده و در صفحات بعدي در مورد چگونگي كاربرد آن ( فعلا توصيه ميكنم صفحه اول اين Data Sheet را مطالعه كنيد )
اطلاعاتي كه Data Sheet دراختار ما قرار ميدهد :

در ابتدا PIC هاي از اين خانواده كه داراي ويژگي هاي يكسان ميباشند معرفي شده است .

درقسمت بعد مشخصه هاي CPU كه در اين ميكرو از نوع RISC  (Reduce Instruction Set Computer )ميباشد گفته شده :

داراي 32 دستور العمل يك كلمه اي ميباشد (تعداد دستورات نسبت به ميكرو هاي ديگر به مراتب كمتر)

همه دستورالعمل ها در يك سيكل ( 4 Clock) اجرا ميشود .(سرعت آن  1.5 برابر 8051 با كريستال يكسان )

در قسمت بعد حداكثر فركانس  كاري را 10MHz مشخص نموده است .

طبق جدول تراشه PIC16F84  داراي 1k  كلمه (word) ( عرض هر كلمه برابر 14bit ) حافظه برنامه Flash   ، 68 bytes حافظه داده (RAM) و 64 bytes حافظه Eeprom ميباشد . (در مورد اين حافظه ها ميتوانيد به قسمت قبل سر بزنيد ) .

پهناي هر دستورالعمل (flash program memory)  14 بيت و پهناي داده (data memory)  8 بيت ميباشد.

15*8 bits به ثبات داخلي ميكرو براي انجام عمليات هاي خاص    (SFR)مانند option و Statuse و TMR0 و .....  تعبيه گرديده است و 8*8 bits  جهت حافظه پشته (stack)  (در قسمت بعد در مورد اين گونه حافظه ها توضيح داده خواهد شد ) .

داراي 4 منبع وقفه ميباشد (در اين مورد نيز در قسمت وقفه كامل توضيح داده خواهد شد ):

قابليت 1000 بار خواندن و نوشتن حافظه flash

قابليت 10.000.000  بار خواندن و نوشتن حافظه Eeprom

قابليت 40 سال نگهداري  اطلاعات Eeprom

مشخصات جانبي :

داراي 13 پايه ورودي خروجي (دو درگاه ورودي- خروجي به نام A با 5 پايه و B با 8 پايه ) ، هر پين ورودي خروجي داراي مدار Latch ميباشد ، يعني هر بيت اطلاعات كه از طريق ميكرو به عنوان خروجي به پورت ريخته ميشود روي پورت باقي ميماند تا وقتي كه اطلاعات جديد روي آن ريخته شود . همچنين اگر هر بيت اطلاعات به عنوان ورودي روي پورت ها ريخته شود تا وقتي اطلاعات جديد وارد نگردد  تغيير نميكند .

اغلب PIC ها در پورت B داراي pull up داخلي ضعيف ميباشند ( اين بدان معنا هست كه پايه ورودي  با يك مقاومت پر اهم به Vcc  متصل شده ) . بيت هفتم از رجيستر OPTION_REG مربوط به pull up ميباشد . اگر اين بيت صفر باشد  pull up فعال ميشود و اگر يك باشد pull up غير فعال ميگردد. وقتي پايه اي به عنوان خروجي تعريف گردد pull up آن خود به خود غير فعال ميشود .

بيشترين جريان كه هر پايه ميتواند بدهد 20 mA است كه ميتواند يك LED را مستقيما روشن نمايد.

بيشترين جرياني  كه ميتواند دريافت كند 25 mA ميباشد .

تايمر/كانتر 8 بيت (در اين مورد نيز بعدا مفصلا توضيح داده خواهد شد )

در قسمت بعد از خصوصيات برتر اين ميكرو كنترلر توضيح داده شده كه مهمترين آن محدوده  ولتاژ كار ميكرو را بين 2تا  6 ولت مشخص نموده است و توان مصرفي ميكرو را در حالت هاي مختلف بيان نموده كه به شرح زير است :

با ولتاژ 5 ولت و فركانس 4MHz  ، 2 ميلي آمپر

با ولتاژ 2 ولت با فركانس 32kHz ، 15 ميكرو آمپر

و در حالت Standby و ولتاژ 2 ولت ، 1 ميكرو آمپر

اين اطلاعاتي بود كه از صفحه اول data sheet ميكرو استخراج شده است كه در قسمت هاي بعد در مورد بعضي از قسمتهايي كه در برنامه نويسي به آنها احتياج داريم صحبت خواهيم كرد .

در قسمت آينده در مورد ثباتها و درگاه هاي ورودي و خروجي صحبت ميكنيم و تقريبا از قسمت آينده برنامه نويسي شروع خواهد شد .

معرفی پایه های میکرو  PIC 16F84

http://i4.tinypic.com/869r2vc.gif

در شکل تصویر میکروکنترلر رو می بینید به عنوان توضیح به ترتیب از بالا به پایین سمت چپ از 1 تا 9 و سمت راست از 10 تا 18 از پایین به بالا (سر میکرو رو به بالاست ) پایه ها معرفی می شوند.

پایه شماره ی یک1- به عنوان بیت سوم از پورت A است .( درسته که نوشته شده RA2 ولی این پورت A شماره گذاریش از صفر شروع میشه) /

پایه شماره دو2-به عنوان بیت چهارم از پورت A است .

پایه شماره سه3- بیت پنجم از پورت A

پایه شماره 4- پایه ی ریست این میکروکنترلر هستش که باید در حالت عادی با یک مقاوت به VCC تغذیه وصل باشد و برای ریست کردن باید لحظه ای به زمینGND وصل شود.

پایه شماره ی پنج5- به زمین GND وصل می شود.

پایه شماره ی شش 6- بیت اول پورت B

پایه شماره هفت 7-بیت دوم پورت B

پایه شماره هشت 8- بیت سوم پورت B

پایه شماره نه 9- بیت چهارم از پورت B

پایه شماره ده10- بیت پنجم پورت B

پایه شماره یازده 11-بیت ششم پورت B

پایه شماره دوازده 12-بیت هفتم پورت B

پایه شماره ی سیزده13-بیت هشتم پورت B

پایه شماره ی چهارده VDD یا همون VCC وی سی سی خودمون (به عنوان تغذیه )

پایه شماره پانزده به یک سر کریستال وصل می شه

پایه شماره شانزده به سر دیگر کریستال وصل میشه

پایه شماره ی هفده17- بیت اول پورت A

,
پایه ی شماره ی 18 هجده -بیت دوم پورت A

 

 


.




  • تاریخ ارسال : دو شنبه 28 مهر 1393 ساعت: 13:56
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      پشتيباني آنلاين

      پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين
        آمار

        آمار

          آمار مطالب آمار مطالب
          کل مطالب کل مطالب : 673
          کل نظرات کل نظرات : 119
          آمار کاربران آمار کاربران
          افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
          تعداد اعضا تعداد اعضا : 90

          آمار بازدیدآمار بازدید
          بازدید امروز بازدید امروز : 60
          بازدید دیروز بازدید دیروز : 8
          ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 6
          ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
          آي پي امروز آي پي امروز : 20
          آي پي ديروز آي پي ديروز : 3
          بازدید هفته بازدید هفته : 6680
          بازدید ماه بازدید ماه : 16026
          بازدید سال بازدید سال : 87469
          بازدید کلی بازدید کلی : 1473171

          اطلاعات شما اطلاعات شما
          آی پی آی پی : 3.141.41.187
          مرورگر مرورگر :
          سیستم عامل سیستم عامل :
          تاریخ امروز امروز :
          خبرنامه

          خبرنامه

            براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



            آخرین نطرات کاربران

            آخرین نطرات کاربران

              AECAEC - درود
              استاد ممنون خیلی خوب و عالی - 1400/10/23
              پرویز مهرزادپرویز مهرزاد - سلام درود جناب عبداحق عزیز بسیار خوشحالم که وب سایت شما با مطالب مفید وعالی فعال شده است.
              پاسخ:باسلام و تشکر از لطف و مرحمت شما دوست عزیز و گرامی - 1400/8/28
              پرویز مهرزادپرویز مهرزاد - سلام ودرود استاد عبدالحق عزیز بسیار خوشحالم که سایت جنابعالی بامطالب جدید وعالی دوباره فعلیتش را شروع نموده است.
              پاسخ:با سلام تذکر بجا و بموقعی بود بسیار متشکرم - 1400/8/28
              ایزدیایزدی - یه مشکلی داره این طرح. کل سلف ها با هم 12. 7 میکرو میشه که با خازن 270 پیکو، فرکانس مرکزی فیلتر 2.7 مگا هرتز می شه. کمترین سلف هم (0.1 میکرو) با همون خازن 270 پیکو 30 مگاهرتز رو رد می کنه. بنا بر این نیازی به خازن های دیگه نیست. دوستان دیگه نظرشون چیه.
              پاسخ:باسلام و تشکر کل خازن ها و سلفها برای فرکانس 1800کیلو که ابتدای باند رادیو اماتوری است کم است و بسختی تنظیم می شود اما برای 3500 بله زیاد است - 1399/8/24
              هومنهومن - سلام .علت استقبال نکردن در خور توجه همین نا واردیست .این مطلب بسیار گنگ و پر از اشتباه هست
              پاسخ: سلام بنده هم ضمن تائید نظر شما درخواست می کنم مطلب کامل تر و بهتر و درست تر را بفرمائید بنده بنام خودتان درج و منتشر نمایم
              پاسخ:https://t.me/joinchat/AAAAAEJj30AwLGIyi_UQ3g مدارات لامپی - 1396/12/17
              علیعلی - سلام شما مکتبی و انقلابی هستید درسته ؟
              پاسخ: سلام بهیچ عنوان و تقریبا هیچ جائی من چنین ادعائی نکرده ام اما این همه شهید و زخمی و جانباز و اسیر و زحمت و فعالیت برای حفظ انقلاب و سرزمین عزیزمان ایران خیلی حرام لقه گی و بی اصل و نصبی می خواهد که چشم خودرا ببندیم و از این اب و خاک حمایت و به این مردم عشق نورزیم حالا شما اسم انرا هرچه دوست دارید بگذارید نظرتان محترم است - 1396/12/17
              هومنهومن - سلام
              بنده یکی از علاقمندان لامپ هستم . و 10 سال اخیر را بر روی مدارات لامپی کار کردم .با سرچ اینجا را پیدا کردم .می خواستم ببینم در زمینه مخابرات فعالیت لامپی در ایران هست ؟
              این مطلب راجب لامپ واقعا توجه مخاطب علاقمند را جلب می کند ؟
              من فکر می کنم نویسنده اصلا راجب لامپ حس خوبی ندارد .عذر خواهی می کنم
              پاسخ:سلام دوست عزیز از صراحت و فصاحت بیان شما خوشحالم مطلبتان راجع به نویسنده مطلب لامپ کمی کم لطفی و شاید سخت گیری در بر دارد نویسنده مطلب استاد عاملی بزرگ رادیو اماتوری ایران هستند و مطلب را بی اندازه ساده و اسان گفتند چون اکثر جوانها از لامپ و ولتاژ کار ان وحشت داشته و تقریبا هیچ نمی دانند اما ظاهرا شما در مورد لامپ مطلع و ازموده هستید لذا برخود نگیرید شما هم اگر در مورد لامپ و یا مطالب استاد عاملی نقد و نظری دارید بسیار خوشحال می شوم مکتوب بفرمایید تا در همان بخش یا در بخش جدید بنام خودتان منتشر شود
              پاسخ:https://t.me/joinchat/AAAAAEJj30AwLGIyi_UQ3g - 1396/12/16
              سعیدیسعیدی - سلام استاد بنده بی جواب ماندم
              پاسخ:با سلام و پوزش از تاخیر طبق تجربه دوستان این مدار به دلیل نامرغوب بودن قطعات نو موجود در بازار معمولا در ابتدا کار نمی کند لذا بتوصیه استاد عاملی بهنر است از قطعات اوراقی رادیو و ضبط ها استفاده شود قطعات معمولا در گیر این رادیو ابتدا ای سی سویچ یا کلید زنی است که یک مدل خاصش برای مدار مناسب است و مدلهای دیگر فرکانس کار و ولتاژشان مناسب نیست درمورد ای سی مدولاتور و دمدولاتور 3028 این ای سی هم بشدت مورد شک و شبهه است در موردی باتعویض 5 عدد ای سی دو عدد که بهتر بود در مدار بکار گرفته شد لذا بهترین روش استفاده از مرحله مرحله و گام بگام کار کردن رادیو است ضمن انکه اگر فرستنده کار بیفتد گیرنده هم کار خواهد کرد و بالعکس لذا شما می توانید مدار را از میکروفون در حالت فرستنده یا بلندگو در حالت گیرنده شروع نمایید و اگر مسیر سیگنال جدا باشد در نقشه شما می توانید از تقویت صدا شروع کرده و به دمدولاتور رفته و سپس به فیلتر و بعد میکسر وی اف او و در اخر به فیلتر تنظیم باند بروید و حد اکثر سیگنال و حساسیت را بدست اورید پس فیلتر های رادیویی یا بقول شما توکو ها قسمت اخر تنظیم و تعقیب مدارتان است اگر شد برای اطلاع شما و سایر دوستان مدار را در حالت گیرنده و فرستنده جدا اراعه خواهم داد یا با رنگ مسیر سیگنال را جدا می کنم که راحت تر باشد اگر شما عضو تلگرام هستید در یکی از گروه های رادیو اماتوری بیایید و مستقیما با دوستان سازنده و استفاده کننده رادیو تماس گرفته راهنمایی شوید اگر نه ادرس ایمیلتان را بدهید تا راهنمای مونتاژ را برایتان بفرستم
              پاسخ:http://py2ohh.w2c.com.br/trx/ararinhamontagem/montandoararinha.htm
              راحل مونتاژ و تست مدار است - 1396/11/5
              سعیدیسعیدی - با سلام خدمت استاد بزرگوارم
              استاد بنده برزیلی رو ساختم ولی نتونستم موفق بشم صدایی دریافت نکردم توکو هارو هم که میچرخونم انگار بی اثر هست .امکان داره این سه تا آیسی مورد داشته باشن؟ از ایران میکرو خریدم
              ممنون میشم راهنمایی بکنید
              پاسخ: سلام خیلی از دوستان برای ای سی ها سوکت گذاشتند چون معمولا بار اول مدار کار نمی کند و این ای سی ها بدلایل مختلف مشکل دارند
              پاسخ: ضمنا شما کدام شهر هستید و اگر علاقمندید با گروههای تلگرامی کار کنید یا ایمیلتونو بفرمایید کمی توضیحات بفرستم - 1396/9/10
              سعید سعید - با سلام استاد
              تو مدار برزیلی یه رله داریم این کارش چیه ؟ مثلا اگر رله فعال بشه چی میشه؟ یه کلید جا گذاری شده براش .
              تو قسمت ورودی موج vfo به 7358 یه cwkeyزده به پایه 3 همین آیسی برای چیه؟
              ce keyسرچ کردم کلید مورس آمد میشه توضیح بفرمایید ممنون میشم .
              پاسخ:با سلام هنگام فشردن کلید PTT روی میکروفون پایه دوم سیم پیچ رله موجود در مدار زمین شده و سر دیگر این رله به مثبت باطری وصل است باعث عملکرد رله شده و لذا دوکنتاکت ان عمل کرده یکی ورودی گیرنده را بزمین وصل می کند تا امواج فرستنده وارد گیرنده نشده و اسیب نرسانند کنتاکت دیگر رله هم ولتاژ مثبت تغذیه را که در حالت معمولی به خط مثبت گیرنده وصل است قطع و خط مثبت فرستنده را فعال می کند +tx cw key بله کلید مورس است که برای کاردر حالت مورس مولد موج جدا داشته که بجای میکروفون کار کرده و سیگنال را ارسال می کند - 1396/4/26

              درباره ما

                به وب سایت من خوش امدید در این مقوله علاقمندم اطلاعاتی از رادیو اماتوری که در ذهن داشته و در حال پاک شدن هستند را یادآوری و بهمراه عکس و مطلب جهت اطلاع علاقمندان درج و در این زمینه هر گونه همکاری و اعلام نظر و بیان ایرادات مزید بر منت خواهد بود.

              کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به *** خاطرات راديو آماتوري *** بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
              قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف